GDPR-opas verkkokauppaan
GDPR-asetuksen mukainen opas verkkokaupan asetusten tekemiseen
25. toukokuuta 2018 tuli voimaan uusi yleiseurooppalainen tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation).
Tässä on ensisijaisia tärkeitä toimia, jotka tulisi tehdä varmistaaksesi verkkokauppasi vastaavuuden GDPR-sääntelyyn.
1.Tutustu asetukseen ja varmista, että verkkokauppasi on sen kanssa linjassa.
Suomenkielinen versio on saatavilla osoitteessa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
Virallinen englanninkielinen sivusto löytyy osoitteesta https://ec.europa.eu/commission/priorities/justice-and-fundamental-rights/data-protection/2018-reform-eu-data-protection-rules_en.
2.Lisää tai päivitä evästeiden (cookie) käytäntöä.
Yksi asetuksen tärkeistä osista on evästeiden käytön tiedottaminen loppukäyttäjälle. Ohjeet sen asettamiseksi ShopRoller-alustalla löydät osoitteesta https://support.shoproller.fi/article/586-hyvaksy-verkkokaupan-evastekaytanto-cookie-policy
3.Lisää tai päivitä tietosuojakäytäntöä.
Toinen tärkeä osa asetuksesta koskee henkilötietojen käsittelyä ja niiden suostumuksen saamista loppukäyttäjältä. Ohjeet sen asettamiseksi ShopRoller-alustalla löydät osoitteesta https://support.shoproller.fi/article/588-tietosuojaseloste
Tarvittavat tiedot Tietosuojakäytännön sivulla:
Mitä tietoja keräät (esim. nimi, osoite, sähköpostiosoite)
Tietomäärä riippuu verkkokauppasi asetuksista. Käy läpi seuraavat hallintakeskuksen osiot ja listaa ylös, mitä tietoja asiakkaasta keräät:
- Asetukset > Asetukset > Asiakkaat > "Sinun tiedot"
- Asetukset > Asetukset > Asiakkaat > "Osoite"
- Asetukset > Asetukset > Yhteydenottolomake
- Asetukset > Asetukset > Tilaukset
Kuka käsittelee henkilötietoja?
- Tietojen käsittelijä, mukaan lukien säilyttäjä, on Roller Äritarkvara OÜ.
Mihin tarkoitukseen käytät tietoja?
Se riippuu toimista, joita teet tietojen kanssa. Esimerkiksi:
- tilauksen täyttämiseen
- laskun ja tuotteen lähettämiseen
- käyttökokemuksen parantamiseen
- uutiskirjeiden lähettämiseen
- markkinointitarkoituksiin
- jne...
Siirretäänkö tietoja ja kenelle?
Se riippuu siitä, mitä integraatioita ja ulkoisia palveluita olet lisännyt Hallintapaneelissa. Esimerkiksi:
- MailChimp
- Talous- ja kirjanpitopalvelut kuten Erply, Directo, Buum jne
- Kuljetusyhtiöt kuten Omniva, Itella SmartPOST, DPD jne
- Maksuratkaisujen kumppanit (pankit)Leasing-yhtiöt kuten Liisi.ee, Inbank jne..
Kuinka kauan säilytät henkilötietoja?
- Asiakastietojen säilytysaika riippuu omista säännöistänne. Yleensä kirjautuneiden käyttäjien tietoja ei tarvitse poistaa, samoin kuin tilaukseen liittyviä tietoja on säilytettävä lakisääteisen ajan.
- Roller Äritarkvara OÜ poistaa kaikki verkkokauppaanne liittyvät tiedot 1 kuukauden kuluttua verkkokauppatilin sulkemisesta.
Kuinka käyttäjä voi tutustua hänen kerättyihin tietoihinsa?
- Kerättyihin tietoihin voi tutustua kirjautumalla verkkokauppaan. Sekä 'Oma tili' -valikossa että tilaushistoriassa.
Kuinka käyttäjä voi ladata alas häntä koskevat tiedot?
- Tällä hetkellä käyttäjä ottaa yhteyttä verkkokaupan ylläpitäjään, joka lähettää tarvittavat tiedot.
- Hallintakeskukseen lisätään vastaava painike, joka antaa nämä tiedot yhtenä tiedostona ulos.
Kuinka käyttäjä voi muuttaa ja poistaa häntä koskevia tietoja?
- Kirjautumalla omalle verkkokaupan tililleen ja valitsemalla valikosta "Oma tili'."