GDPR-opas verkkokauppaan

GDPR-asetuksen mukainen opas verkkokaupan asetusten tekemiseen

25. toukokuuta 2018 tuli voimaan uusi yleiseurooppalainen tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation).

Tässä on ensisijaisia tärkeitä toimia, jotka tulisi tehdä varmistaaksesi verkkokauppasi vastaavuuden GDPR-sääntelyyn.

1.Tutustu asetukseen ja varmista, että verkkokauppasi on sen kanssa linjassa.


Suomenkielinen versio on saatavilla osoitteessa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679

Virallinen englanninkielinen sivusto löytyy osoitteesta https://ec.europa.eu/commission/priorities/justice-and-fundamental-rights/data-protection/2018-reform-eu-data-protection-rules_en.


2.Lisää tai päivitä evästeiden (cookie) käytäntöä.

Yksi asetuksen tärkeistä osista on evästeiden käytön tiedottaminen loppukäyttäjälle. Ohjeet sen asettamiseksi ShopRoller-alustalla löydät osoitteesta https://support.shoproller.fi/article/586-hyvaksy-verkkokaupan-evastekaytanto-cookie-policy


3.Lisää tai päivitä tietosuojakäytäntöä.

Toinen tärkeä osa asetuksesta koskee henkilötietojen käsittelyä ja niiden suostumuksen saamista loppukäyttäjältä. Ohjeet sen asettamiseksi ShopRoller-alustalla löydät osoitteesta https://support.shoproller.fi/article/588-tietosuojaseloste


Tarvittavat tiedot Tietosuojakäytännön sivulla:


Mitä tietoja keräät (esim. nimi, osoite, sähköpostiosoite)

Tietomäärä riippuu verkkokauppasi asetuksista. Käy läpi seuraavat hallintakeskuksen osiot ja listaa ylös, mitä tietoja asiakkaasta keräät:

  • Asetukset > Asetukset > Asiakkaat > "Sinun tiedot"
  • Asetukset > Asetukset > Asiakkaat > "Osoite"
  • Asetukset > Asetukset > Yhteydenottolomake
  • Asetukset > Asetukset > Tilaukset

Kuka käsittelee henkilötietoja?


  • Tietojen käsittelijä, mukaan lukien säilyttäjä, on Roller Äritarkvara OÜ.

Mihin tarkoitukseen käytät tietoja?

Se riippuu toimista, joita teet tietojen kanssa. Esimerkiksi:

  • tilauksen täyttämiseen
  • laskun ja tuotteen lähettämiseen
  • käyttökokemuksen parantamiseen
  • uutiskirjeiden lähettämiseen
  • markkinointitarkoituksiin
  • jne...

Siirretäänkö tietoja ja kenelle?


Se riippuu siitä, mitä integraatioita ja ulkoisia palveluita olet lisännyt Hallintapaneelissa. Esimerkiksi:

  • MailChimp
  • Google
  • Facebook
  • Talous- ja kirjanpitopalvelut kuten Erply, Directo, Buum jne
  • Kuljetusyhtiöt kuten Omniva, Itella SmartPOST, DPD jne
  • Maksuratkaisujen kumppanit (pankit)Leasing-yhtiöt kuten Liisi.ee, Inbank jne..

Kuinka kauan säilytät henkilötietoja?

  • Asiakastietojen säilytysaika riippuu omista säännöistänne. Yleensä kirjautuneiden käyttäjien tietoja ei tarvitse poistaa, samoin kuin tilaukseen liittyviä tietoja on säilytettävä lakisääteisen ajan.

  • Roller Äritarkvara OÜ poistaa kaikki verkkokauppaanne liittyvät tiedot 1 kuukauden kuluttua verkkokauppatilin sulkemisesta.

Kuinka käyttäjä voi tutustua hänen kerättyihin tietoihinsa?

  • Kerättyihin tietoihin voi tutustua kirjautumalla verkkokauppaan. Sekä 'Oma tili' -valikossa että tilaushistoriassa.

Kuinka käyttäjä voi ladata alas häntä koskevat tiedot?

  • Tällä hetkellä käyttäjä ottaa yhteyttä verkkokaupan ylläpitäjään, joka lähettää tarvittavat tiedot.
  • Hallintakeskukseen lisätään vastaava painike, joka antaa nämä tiedot yhtenä tiedostona ulos.

Kuinka käyttäjä voi muuttaa ja poistaa häntä koskevia tietoja?

  • Kirjautumalla omalle verkkokaupan tililleen ja valitsemalla valikosta "Oma tili'."

Tarvitsetko vielä apua? Ota yhteyttä Ota yhteyttä